Program Wychowawczy PSP nr 7 w Radomiu
poniedziałek, 09 maja 2011 09:05

Program Wychowawczy PSP nr 7 w Radomiu

„ Poznaję siebie i   rozwijam   się”

 

Cel nadrzędny:

Nadrzędnym celem szkoły jest wychowanie młodego człowieka zgodnie z przyjętym systemem  wartości w duchu miłości, mądrości, dyscypliny i szacunku dla wszystkich.

 

Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego

  1. Opieka wychowawców nad fizycznym i psychicznym rozwojem wychowanków.
  2. Wychowanie zgodnie z przyjętym systemem wartości.
  3. Przygotowanie uczniów do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za środowisko.
  4. Skoordynowanie działań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
  5. Stwarzanie dogodnych warunków do pracy w samorządzie uczniowskim.

 

Zadania nauczycieli wynikające z założeń programu wychowawczego

  1. Kreowanie sytuacji, w których uczeń aktywnie pracuje nad poznaniem samego siebie.
  2. Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie społecznej.
  3. Wdrożenie sposobów reagowania w codziennych i specyficznych sytuacjach w oparciu o spójny system wartości.
  4. Aktywizowanie i mobilizowanie do nauki.
  5. Stwarzanie sytuacji, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
  6. Wspieranie rodziców w procesie wychowania.

 

Metody pracy

  • gry i zabawy
  • dyskusje i pogadanki
  • psychodramy
  • twórczość artystyczna
  • wycieczki turystyczne i krajoznawcze
  • projektowanie dokumentów

 

Formy pracy

 

  • prace indywidualne
  • prace w grupie
  • prace zbiorowe

 

Cele ogólne

  1. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ( intelektualnego, psychicznego, zdrowotnego, estetycznego, moralnego, duchowego).
  2. Motywowanie do nauki i realizacji własnych celów poprzez rzetelną pracę rozbudzanie ciekawości poznawczej.
  3. Kształtowanie postaw prospołecznych i postaw tolerancji opartych o poszanowaniu prawa każdego człowieka do odmienności poglądów.
    1. Kształtowanie postaw prozdrowotnych, dbałość o zdrowie swoje i innych, a także o środowisko przyrodnicze.
    2. Budzenie szacunku do państwa jako dobra wspólnego poprzez rozwijanie postaw patriotycznych.
    3. Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej.
    4. Przygotowanie do życia w nieustannie zmieniającym się świecie.

 

Cele priorytetowe dla poszczególnych klas

 

Klasa

Cel wychowania

Efekty działania

I

Uczeń potrafi funkcjonalnie działać w nowej grupie

Uczeń:

  • ma poczucie przynależności do klasy
  • zgodnie współdziała z rówieśnikami i dorosłymi
  • zna i stosuje się do norm obowiązujących w klasie  i w szkole

II

Uczeń potrafi odróżnić co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami                   i dorosłymi.

Uczeń

  • zna i stosuje zwroty grzecznościowe
  • wie jakiej jest narodowości, zna symbole narodowe, poznaje flagę i hymn Unii Europejskiej
  • postępuje wg przyjętych norm i zasad.
  • szanuje siebie i innych

III

Uczeń potrafi zachowywać się w trudnych sytuacjach wykazuje wiarę we własne możliwości

Uczeń

  • jest tolerancyjny  wobec osób innej narodowości
  • zna prawa ucznia  i jego obowiązki
  • dostrzega swoje mocne i słabe strony
  • zna zagrożenia, potrafi powiadomić dorosłych                    o niebezpieczeństwie

IV

Uczeń dostrzega prawidłowości rządzące światem zewnętrznym

Uczeń

  • zna wartości rodziny w życiu osobistym człowieka
  • ustala jakie są jego potrzeby i obowiązki
  • jest świadomy swoich słabych stron i mocnych stron
  • doświadcza  różnych uczuć i stara się je zrozumieć
  • nazywa własne zachowanie i zachowuje obiektywizm
  • wyznacza  potrzeby rozwoju swoich zainteresowań

V

Uczeń zna zasady  i normy społeczne         i według nich postępuje

Uczeń

  • posiada wiedzę radzenia sobie w trudnych sytuacjach międzyludzkich
  • podejmuje próby rozwiązywania problemów
    i konfliktów
  • jest asertywny
  • potrafi komunikować się i wyrażać  swoje opinie  nie naruszając godności osobistej drugiej osoby

VI

Uczeń zna własną wartość i dąży do określenia swojej tożsamości

  • ma poczucie swoich korzeni ( narodowość, rodzina, środowisko)
  • umie dostrzegać wokół siebie innych ludzi docenia przyjaźń i miłość
  • jest odpowiedzialny za swoje słowa i czyny
  • ma poczucie własnej godności i szanuje godność innego człowieka
  • próbuje zrozumieć cel własnego życia
  • szuka życiowej pasji

 

 

Zadania wychowawcze kl.    I – III

Zadania

Sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Opracowanie obowiązujących w klasie , w szkole  i poza szkołą norm i reguł zachowania

  • kontrakt klasowy „Zasady i normy życia
    w szkole”
  • noszenie dostosowanego ubioru szkolnego                 do warunków atmosferycznych, zgodnie  ze Statusem Szkoły
  • czynny udział w imprezach kulturalnych organizowanych w szkole i poza szkołą
  • Wpajanie umiejętności kulturalnego zachowania          się w szkole i poza jej terenem
  • Wewnątrzszkolne zasady oceniania i zachowania uczniów

Wychowawca

nauczyciel

Organizowanie zajęć integrujących zespół klasy

  • Imprezy klasowe i wycieczki
  • Uroczystości klasowe, szkolne
  • Gry i zabawy integracyjne
  • Zajęcia dydaktyczno – wychowawczo - profilaktyczne prowadzone metodami aktywizującymi

Wychowawca

Pedagog dyrektor

Kształtowanie nawyków dobrego zachowania i komunikowania się

  • Pogadanki dyskusje i rozmowa z dziećmi
  • Zabawy integracyjne
  • Odgrywanie scenek metodą psychodramy
  • Przykłady pozytywnych wzorców literackich

Wychowawca

Nauczyciele

Pedagog

Tworzenie i kultywowanie tradycji szkoły, regionu, państwa.

Wychowanie patriotyczne

  • Udział w ważnych uroczystościach i akademiach
  • Zapoznanie z legendami związanymi z naszym miastem, regionem, krajem
  • Zwiedzanie wystaw i udział w lekcjach muzealnych dotyczących naszego miasta i państwa
  • Aktywny udział w wycieczkach krajoznawczych
  • Zapoznanie z nazwiskami ludzi tworzących jego (region) historię, kulturę, dzień dzisiejszy
  • Uczestnictwo w lekcjach ekologicznych

Wychowawcy

Nauczyciele dyrekcja

Kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i proekologicznych

  • Pogadanki i zajęcia na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym
  • Ćwiczenia w praktycznym poruszaniu się po ulicy i prawidłowym zachowaniu się w środowisku komunikacji miejskiej
  • Spotkanie z policjantem
  • Udział w pogadankach przeprowadzonych przez pielęgniarkę szkolną na temat higieny  jamy ustnej  i całego ciała
  • Oglądanie filmów o tematyce zdrowotnej
  • Udział w zajęciach promujących zdrowy styl życia
  • Czynny udział  w zajęciach rekreacyjno -  sportowych
  • Udział w obchodach Dnia Ziemi, Sprzątaniu Świata

Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog, pielęgniarka, dyrekcja

Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości

  • Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym
  • Udział w konkursach klasowych, szkolnych                        i pozaszkolnych
  • Udział w zajęciach pozalekcyjnych

Wychowawcy, nauczyciele

Organizowanie zajęć prowadzących do rozwiązywania problemów

  • Zajęcia z pedagogiem szkolnym
  • Spotkania z policjantami
  • Praca metoda dramy
  • Filmy edukacyjne
  • Inicjowanie przez wychowawcę sytuacji, w których uczniowie uczą się wspólnie rozwiązywać problemy

Wychowawcy, pedagog, dyrekcja

Współpraca z rodzicami

  • Stały kontakt z rodzicami w sprawach dydaktycznych
  • Organizowanie imprez klasowych i szkolnych
  • Udział rodziców w pracach na rzecz klasy i szkoły
  • Indywidualne kontakty z rodzicami
  • Pedagogizacja rodziców

Wychowawcy klas

 

 

Zadania wychowawcze kl. IV – VI

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialny

Rozwiązywanie i wyrażanie własnych uczuć i emocji

  • Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne pozalekcyjne
  • Spotkania z pielęgniarką
  • Pogadanki i dyskusje
  • Projekcje filmów
  • Analiza utworów literackich i spektakli teatralnych
  • Spotkanie z teatrem profilaktycznym

Wychowawca, pedagog, nauczyciele, dyrekcja

Przygotowanie do pełnienia ról w rodzinie i społeczeństwie

  • Uroczystości klasowe i szkolne z udziałem rodziców
  • Szkolny Festyn rodzinny
  • Godziny wychowawcze
  • Lekcje przedmiotowe, ścieżki międzyprzedmiotowe
  • Wychowanie do życia w rodzinie – zajęcia  za zgodą rodziców

Wychowawca, nauczyciele

Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości

  • Udział w zajęciach pozalekcyjnych
  • Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych
  • Angażowanie do pracy w samorządzie klasowy i szkolnym
  • Prowadzenie zeszytów klasowych z pozytywnymi wpisami dotyczącymi zachowań uczniów

Wychowawca, nauczyciele pedagog opiekun SU

Opracowanie obowiązujących w klasie w szkole i poza szkołą norm i reguł zachowania

  • Ustalanie wewnątrzklasowych zasad oceniania zachowania, samoocena
  • Zapoznanie z prawami i obowiązkami uczniów, regulaminem Samorządu Uczniowskiego, Statutu Szkoły
  • Opracowanie praw i obowiązków ucznia Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 7 w Radomiu mającego na celu wykreowanie wzorca osobowego, który spełnia wymagania na ocenę wzorową zawarte      w WSO

Wychowawca, nauczyciel

Zagospodarowanie czasu wolnego

Koła zainteresowań:

  • SKS
  • Organizowanie wypoczynku dla uczniów podczas ferii zimowych
  • Współpraca z Oratorium, MONAREM, Ogródkiem Jordanowskim i MOPS

 

Przekazywanie wiedzy na temat troski o własne zdrowie

  • Pogadanki, prelekcje na godzinach wychowawczych
  • Spotkania z pielęgniarką
  • Omawianie stosownej literatury
  • Spotkania z psychologiem, pedagogiem
  • Współpraca z MONAREM dotycząca uzależnień

Wychowawca, pedagog, dyrekcja

Przygotowanie do pełnienia ról społecznych  oraz odpowiedzialności za środowisko

  • Aktywna praca w samorządzie Uczniowskim
  • Reprezentowanie szkoły podczas uroczystości patriotyczno – religijnych na terenie miasta
  • Udział w akcjach „Sprzątanie Świata”
  • Udział w konkursach

Opiekun SU

wychowawca, nauczyciele, dyrekcja

Pomoc uczniom w uzyskaniu orientacji etycznej
i hierarchizacji systemu wartości

  • Prelekcje i pogadanki na temat tolerancji
  • Rekolekcje
  • Lekcja języka polskiego, religii ukazujące – wzorce osobowe w literaturze i świecie współczesnym.
  • Udział w akcjach  charytatywnych
  • Wyjście na filmy, sztuki teatralne, wystawy
  • Nauka poprzez teatr profilaktyczny
  • Odwiedzanie chorych koleżanek i kolegów
  • Praktyki religijne

Wychowawca, nauczyciele religii  i innych przedmiotów dyrekcja

Integrowanie rodziców
i angażowanie ich do pracy na rzecz klasy, szkoły

  • Udział rodziców w uroczystościach klasowych, szkolnych, wycieczkach, biwakach, festynie rodzinnym
  • Lekcje otwarte z udziałem rodziców
  • Spotkania z wychowawcom w innej formie pozbawionej bariery nauczycielskiej.

Wychowawca, pedagog

 

 

Wzorzec osobowy ucznia Publicznej szkoły Podstawowej Nr 7 im. Kazimierza Pułaskiego  w Radomiu opracowany na podstawie „ Praw  i obowiązków ucznia” oraz „Wewnątrzszkolnego systemu oceniania – zachowania” i zgodny ze Statutem Szkoły.

  1. Uczeń spełnia wymagania na ocenę wzorową zawarte w WSO – zachowanie.
  2. Uczeń w pełni przestrzega praw i obowiązków  ucznia zawartych w Statucie Szkoły.
  3. Uczeń w pełni przestrzega wypracowanych przez Samorząd Uczniowski oraz określonych postanowieniami Rady Pedagogicznej norm kultury osobistej:
  • Na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, uroczystości szkolne oraz sprawdzian OKE w klasach szóstych, uczeń przychodzi w stroju galowym ( chłopcy – biała koszula, spodnie czarne lub granatowe, dziewczęta – biała bluzka, czarna lub granatowa spódnica lub spodnie);
  • na zajęcia szkolne, uroczystości i dyskoteki uczeń:

nie farbuje włosów, ma zadbaną fryzurę,

nie maluje paznokci,

nie stosuje makijażu

nie zakłada kolczyków ( dotyczy chłopców )

nie zakłada kolczyków o niebezpiecznych kształtach oraz innych dodatków do stroju stwarzających zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa ( dotyczy dziewcząt )

nie nosi wyzywających ubiorów, zwłaszcza dziewczęta- głębokich dekoltów, odkrytych pleców, ramion i brzucha