Program Wychowawczy PSP nr 7 w Radomiu
„ Poznaję siebie i rozwijam się”
Cel nadrzędny:
Nadrzędnym celem szkoły jest wychowanie młodego człowieka zgodnie z przyjętym systemem wartości w duchu miłości, mądrości, dyscypliny i szacunku dla wszystkich.
Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego
- Opieka wychowawców nad fizycznym i psychicznym rozwojem wychowanków.
- Wychowanie zgodnie z przyjętym systemem wartości.
- Przygotowanie uczniów do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za środowisko.
- Skoordynowanie działań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
- Stwarzanie dogodnych warunków do pracy w samorządzie uczniowskim.
Zadania nauczycieli wynikające z założeń programu wychowawczego
- Kreowanie sytuacji, w których uczeń aktywnie pracuje nad poznaniem samego siebie.
- Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie społecznej.
- Wdrożenie sposobów reagowania w codziennych i specyficznych sytuacjach w oparciu o spójny system wartości.
- Aktywizowanie i mobilizowanie do nauki.
- Stwarzanie sytuacji, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
- Wspieranie rodziców w procesie wychowania.
Metody pracy
- gry i zabawy
- dyskusje i pogadanki
- psychodramy
- twórczość artystyczna
- wycieczki turystyczne i krajoznawcze
- projektowanie dokumentów
Formy pracy
- prace indywidualne
- prace w grupie
- prace zbiorowe
Cele ogólne
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ( intelektualnego, psychicznego, zdrowotnego, estetycznego, moralnego, duchowego).
- Motywowanie do nauki i realizacji własnych celów poprzez rzetelną pracę rozbudzanie ciekawości poznawczej.
- Kształtowanie postaw prospołecznych i postaw tolerancji opartych o poszanowaniu prawa każdego człowieka do odmienności poglądów.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych, dbałość o zdrowie swoje i innych, a także o środowisko przyrodnicze.
- Budzenie szacunku do państwa jako dobra wspólnego poprzez rozwijanie postaw patriotycznych.
- Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej.
- Przygotowanie do życia w nieustannie zmieniającym się świecie.
Cele priorytetowe dla poszczególnych klas
Klasa
|
Cel wychowania
|
Efekty działania
|
I
|
Uczeń potrafi funkcjonalnie działać w nowej grupie
|
Uczeń:
- ma poczucie przynależności do klasy
- zgodnie współdziała z rówieśnikami i dorosłymi
- zna i stosuje się do norm obowiązujących w klasie i w szkole
|
II
|
Uczeń potrafi odróżnić co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi.
|
Uczeń
- zna i stosuje zwroty grzecznościowe
- wie jakiej jest narodowości, zna symbole narodowe, poznaje flagę i hymn Unii Europejskiej
- postępuje wg przyjętych norm i zasad.
- szanuje siebie i innych
|
III
|
Uczeń potrafi zachowywać się w trudnych sytuacjach wykazuje wiarę we własne możliwości
|
Uczeń
- jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości
- zna prawa ucznia i jego obowiązki
- dostrzega swoje mocne i słabe strony
- zna zagrożenia, potrafi powiadomić dorosłych o niebezpieczeństwie
|
IV
|
Uczeń dostrzega prawidłowości rządzące światem zewnętrznym
|
Uczeń
- zna wartości rodziny w życiu osobistym człowieka
- ustala jakie są jego potrzeby i obowiązki
- jest świadomy swoich słabych stron i mocnych stron
- doświadcza różnych uczuć i stara się je zrozumieć
- nazywa własne zachowanie i zachowuje obiektywizm
- wyznacza potrzeby rozwoju swoich zainteresowań
|
V
|
Uczeń zna zasady i normy społeczne i według nich postępuje
|
Uczeń
- posiada wiedzę radzenia sobie w trudnych sytuacjach międzyludzkich
- podejmuje próby rozwiązywania problemów
i konfliktów
- jest asertywny
- potrafi komunikować się i wyrażać swoje opinie nie naruszając godności osobistej drugiej osoby
|
VI
|
Uczeń zna własną wartość i dąży do określenia swojej tożsamości
|
- ma poczucie swoich korzeni ( narodowość, rodzina, środowisko)
- umie dostrzegać wokół siebie innych ludzi docenia przyjaźń i miłość
- jest odpowiedzialny za swoje słowa i czyny
- ma poczucie własnej godności i szanuje godność innego człowieka
- próbuje zrozumieć cel własnego życia
- szuka życiowej pasji
|
Zadania wychowawcze kl. I – III
Zadania
|
Sposób realizacji
|
Osoba odpowiedzialna
|
Opracowanie obowiązujących w klasie , w szkole i poza szkołą norm i reguł zachowania
|
- kontrakt klasowy „Zasady i normy życia
w szkole”
- noszenie dostosowanego ubioru szkolnego do warunków atmosferycznych, zgodnie ze Statusem Szkoły
- czynny udział w imprezach kulturalnych organizowanych w szkole i poza szkołą
- Wpajanie umiejętności kulturalnego zachowania się w szkole i poza jej terenem
- Wewnątrzszkolne zasady oceniania i zachowania uczniów
|
Wychowawca
nauczyciel
|
Organizowanie zajęć integrujących zespół klasy
|
- Imprezy klasowe i wycieczki
- Uroczystości klasowe, szkolne
- Gry i zabawy integracyjne
- Zajęcia dydaktyczno – wychowawczo - profilaktyczne prowadzone metodami aktywizującymi
|
Wychowawca
Pedagog dyrektor
|
Kształtowanie nawyków dobrego zachowania i komunikowania się
|
- Pogadanki dyskusje i rozmowa z dziećmi
- Zabawy integracyjne
- Odgrywanie scenek metodą psychodramy
- Przykłady pozytywnych wzorców literackich
|
Wychowawca
Nauczyciele
Pedagog
|
Tworzenie i kultywowanie tradycji szkoły, regionu, państwa.
Wychowanie patriotyczne
|
- Udział w ważnych uroczystościach i akademiach
- Zapoznanie z legendami związanymi z naszym miastem, regionem, krajem
- Zwiedzanie wystaw i udział w lekcjach muzealnych dotyczących naszego miasta i państwa
- Aktywny udział w wycieczkach krajoznawczych
- Zapoznanie z nazwiskami ludzi tworzących jego (region) historię, kulturę, dzień dzisiejszy
- Uczestnictwo w lekcjach ekologicznych
|
Wychowawcy
Nauczyciele dyrekcja
|
Kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i proekologicznych
|
- Pogadanki i zajęcia na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym
- Ćwiczenia w praktycznym poruszaniu się po ulicy i prawidłowym zachowaniu się w środowisku komunikacji miejskiej
- Spotkanie z policjantem
- Udział w pogadankach przeprowadzonych przez pielęgniarkę szkolną na temat higieny jamy ustnej i całego ciała
- Oglądanie filmów o tematyce zdrowotnej
- Udział w zajęciach promujących zdrowy styl życia
- Czynny udział w zajęciach rekreacyjno - sportowych
- Udział w obchodach Dnia Ziemi, Sprzątaniu Świata
|
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog, pielęgniarka, dyrekcja
|
Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości
|
- Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym
- Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych
- Udział w zajęciach pozalekcyjnych
|
Wychowawcy, nauczyciele
|
Organizowanie zajęć prowadzących do rozwiązywania problemów
|
- Zajęcia z pedagogiem szkolnym
- Spotkania z policjantami
- Praca metoda dramy
- Filmy edukacyjne
- Inicjowanie przez wychowawcę sytuacji, w których uczniowie uczą się wspólnie rozwiązywać problemy
|
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja
|
Współpraca z rodzicami
|
- Stały kontakt z rodzicami w sprawach dydaktycznych
- Organizowanie imprez klasowych i szkolnych
- Udział rodziców w pracach na rzecz klasy i szkoły
- Indywidualne kontakty z rodzicami
- Pedagogizacja rodziców
|
Wychowawcy klas
|
Zadania wychowawcze kl. IV – VI
Zadania
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialny
|
Rozwiązywanie i wyrażanie własnych uczuć i emocji
|
- Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne pozalekcyjne
- Spotkania z pielęgniarką
- Pogadanki i dyskusje
- Projekcje filmów
- Analiza utworów literackich i spektakli teatralnych
- Spotkanie z teatrem profilaktycznym
|
Wychowawca, pedagog, nauczyciele, dyrekcja
|
Przygotowanie do pełnienia ról w rodzinie i społeczeństwie
|
- Uroczystości klasowe i szkolne z udziałem rodziców
- Szkolny Festyn rodzinny
- Godziny wychowawcze
- Lekcje przedmiotowe, ścieżki międzyprzedmiotowe
- Wychowanie do życia w rodzinie – zajęcia za zgodą rodziców
|
Wychowawca, nauczyciele
|
Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości
|
- Udział w zajęciach pozalekcyjnych
- Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych
- Angażowanie do pracy w samorządzie klasowy i szkolnym
- Prowadzenie zeszytów klasowych z pozytywnymi wpisami dotyczącymi zachowań uczniów
|
Wychowawca, nauczyciele pedagog opiekun SU
|
Opracowanie obowiązujących w klasie w szkole i poza szkołą norm i reguł zachowania
|
- Ustalanie wewnątrzklasowych zasad oceniania zachowania, samoocena
- Zapoznanie z prawami i obowiązkami uczniów, regulaminem Samorządu Uczniowskiego, Statutu Szkoły
- Opracowanie praw i obowiązków ucznia Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 7 w Radomiu mającego na celu wykreowanie wzorca osobowego, który spełnia wymagania na ocenę wzorową zawarte w WSO
|
Wychowawca, nauczyciel
|
Zagospodarowanie czasu wolnego
|
Koła zainteresowań:
- SKS
- Organizowanie wypoczynku dla uczniów podczas ferii zimowych
- Współpraca z Oratorium, MONAREM, Ogródkiem Jordanowskim i MOPS
|
|
Przekazywanie wiedzy na temat troski o własne zdrowie
|
- Pogadanki, prelekcje na godzinach wychowawczych
- Spotkania z pielęgniarką
- Omawianie stosownej literatury
- Spotkania z psychologiem, pedagogiem
- Współpraca z MONAREM dotycząca uzależnień
|
Wychowawca, pedagog, dyrekcja
|
Przygotowanie do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za środowisko
|
- Aktywna praca w samorządzie Uczniowskim
- Reprezentowanie szkoły podczas uroczystości patriotyczno – religijnych na terenie miasta
- Udział w akcjach „Sprzątanie Świata”
- Udział w konkursach
|
Opiekun SU
wychowawca, nauczyciele, dyrekcja
|
Pomoc uczniom w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji systemu wartości
|
- Prelekcje i pogadanki na temat tolerancji
- Rekolekcje
- Lekcja języka polskiego, religii ukazujące – wzorce osobowe w literaturze i świecie współczesnym.
- Udział w akcjach charytatywnych
- Wyjście na filmy, sztuki teatralne, wystawy
- Nauka poprzez teatr profilaktyczny
- Odwiedzanie chorych koleżanek i kolegów
- Praktyki religijne
|
Wychowawca, nauczyciele religii i innych przedmiotów dyrekcja
|
Integrowanie rodziców i angażowanie ich do pracy na rzecz klasy, szkoły
|
- Udział rodziców w uroczystościach klasowych, szkolnych, wycieczkach, biwakach, festynie rodzinnym
- Lekcje otwarte z udziałem rodziców
- Spotkania z wychowawcom w innej formie pozbawionej bariery nauczycielskiej.
|
Wychowawca, pedagog
|
Wzorzec osobowy ucznia Publicznej szkoły Podstawowej Nr 7 im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu opracowany na podstawie „ Praw i obowiązków ucznia” oraz „Wewnątrzszkolnego systemu oceniania – zachowania” i zgodny ze Statutem Szkoły.
- Uczeń spełnia wymagania na ocenę wzorową zawarte w WSO – zachowanie.
- Uczeń w pełni przestrzega praw i obowiązków ucznia zawartych w Statucie Szkoły.
- Uczeń w pełni przestrzega wypracowanych przez Samorząd Uczniowski oraz określonych postanowieniami Rady Pedagogicznej norm kultury osobistej:
- Na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, uroczystości szkolne oraz sprawdzian OKE w klasach szóstych, uczeń przychodzi w stroju galowym ( chłopcy – biała koszula, spodnie czarne lub granatowe, dziewczęta – biała bluzka, czarna lub granatowa spódnica lub spodnie);
- na zajęcia szkolne, uroczystości i dyskoteki uczeń:
nie farbuje włosów, ma zadbaną fryzurę,
nie maluje paznokci,
nie stosuje makijażu
nie zakłada kolczyków ( dotyczy chłopców )
nie zakłada kolczyków o niebezpiecznych kształtach oraz innych dodatków do stroju stwarzających zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa ( dotyczy dziewcząt )
nie nosi wyzywających ubiorów, zwłaszcza dziewczęta- głębokich dekoltów, odkrytych pleców, ramion i brzucha
|