Program profilaktyki PSP nr 7 w Radomiu
PODSTAWY PRAWNE
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997r ( Dz.U.1997r Nr 78 Poz. 483 ) weszła
w życie 17 października 1997r.
- Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 23 grudnia 1991r
- Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr 11 poz.114 )
- Ustawa z dnia 26 października 1982r o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. 1982r Nr 35 poz. 228.
- Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990r o Policji ( Dz..U. 1990 Nr 30 poz. 179 )
- Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007r O systemie oświaty ( Dz. U. nr 80 poz.542 ) weszła w życie z dniem 24.05.2007r.
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994r ( Dz. U. Nr 111 poz. 535 )
- Ustawa z dnia 26 października 1982r O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. 2002r nr 147 poz. 1231)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005r O przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U 2005r Nr 179 poz. 1485 )
- Narodowy program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2006-2010 z dnia 4 stycznia 2007r.
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010 ( Dz.u.2006r Nr 143 poz. 1033 )
- Krajowy Program zwalczania ADIS i Zapobiegania Zakażeniom HIV z dnia 13 września 2005r ( dz. U. z dnia 30 września 2005r )
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. z dnia 14 lutego 2003r )
- Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowanie Społecznemu i Przestępczości Wśród Dzieci i Młodzieży z dnia 13 stycznia 2004r.
Szkolny program profilaktyki został opracowany na podstawie przeprowadzonej w szkole ewaluacji monitorującej w postaci: obserwacji, różnego rodzaju ankiet, wywiadów, rozmów z nauczycielami, rodzicami i uczniami. Uzupełnienie programu wychowawczego szkoły. Odpowiada na różne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, w klasie szkolnej i środowisku.
DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOŁY
Przeprowadzone badania – ankieta, codzienne obserwacje, wywiady środowiskowe ukazują istniejące problemy – zagrożenia dla dzieci i ich rodzin:
- Rodziny wielodzietne, rozbite
- Niechęć rodziców do podjęcia pracy ( lepszy byt )
- Zaburzenia emocjonalne dzieci
- Niski poziom wzorców moralnych
- Sporadyczne kontakty dzieci z alkoholem i papierosami
- Alkoholizm w rodzinach
- Zaniedbania wychowawcze wobec dzieci
- Brak pozytywnych wzorców w domu
- Brak zainteresowania ze strony rodziców postępami w nauce
- Wysoka absencja uczniów spowodowana pozostawieniem dzieci w domu bez uzasadnionego powodu
- Nieefektywna współpraca rodziców ze szkołą
- Eurosierodztwo
- Bieda
- Złe warunki mieszkaniowe.
CELE GŁÓWNE PROGRAMU
- Wspomaganie wszechstronnego, harmonijnego rozwoju ucznia.
- Ochrona uczniów przed zagrożeniem i reagowanie na pojawiające się niebezpieczeństwa.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Ad 1.
- Jasne określenie reguł, dyscypliny i bezpieczeństwa w szkole.
- Umiejętne i poprawne nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi uczniami i dorosłymi
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych na terenie szkoły, przed i poza szkołą
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości u uczniów i ich rodziców
- Kształtowanie właściwych relacji społecznych
- Promowanie przestrzegania zasad kultury życia na co dzień
- Budowanie więzi ze szkołą.
Ad2.
- Kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie w stosunku do innych ludzi i za swoje czyny
- Uświadomienie uczniom sposobów zapobiegania sytuacjom zagrażającym ich bezpieczeństwa oraz właściwego reagowania w takich sytuacjach oraz możliwościach uzyskania pomocy
- Zapobieganie uzależnieniom poprzez ukazywanie zgubnej roli używek, agresji przewijającej się
w grupach rówieśniczych.
- Nauka i ćwiczenie zachowań agresywnych poprzez wyrabianie umiejętności rozwiązywania dobra
i zła.
- Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań płynących z koleżeństwa i przyjaźni.
- Motywowanie rodziców do niwelowania przyczyn niepożądanych zjawisk wychowawczych.
- Budowanie porozumienia na płaszczyźnie szkoła – dom- środowisko.
- Pomoc rodzicom w zdobywaniu wiedzy i praktycznych umiejętności wychowawczych.
- Organizacja czasu wolnego uczniom.
- Promocja szkoły.
ZADANIA DO REALIZACJI
Zadania
|
Sposoby realizacji
|
Osoby odpowiedzialne
|
Przeciwdziałanie
|
Zajęcia integrujące zespół klasowy
|
Wychowawcy klas
|
Prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych psychoedukacyjnych, psychoprofilaktycznych
|
Pedagog, nauczyciele, wychowawcy
|
Prelekcje tematyczne uczniów z policjantem, strażą miejską, kuratorem sądowym itp.
|
Wychowawca klasy. Pedagog, dyrektor
|
Samokształcenie nauczycieli, spotkania z kuratorami społecznymi i zawodowymi.
Zwracanie podczas dyżurów szczególnej uwagi na miejsce tzw. podwyższonego ryzyka- toalety, schody, półpiętra itp.
|
Nauczyciele, wychowawca klasy, pedagog, wszyscy pracownicy szkoły
|
Eliminowanie wulgaryzmów
|
Kształtowanie nawyków posługiwania się poprawną polszczyzną.
Pogadanka dla rodziców.
Włączenie w tematykę godzin wychowawczych.
Dawanie przykładów sumienności, umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenie sobie w trudnych sytuacjach bez stosowania agresji fizycznej i słownej.
|
Nauczyciel, pedagog, wychowawczy
Personel pedagogiczny szkoły
|
Podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów w stosunku do rówieśników, osób dorosłych w szkole i w miejscach publicznych.
|
Nauczyciele, wychowawcy , pedagog
|
Zorganizowanie grup wsparcia dla rodziców
|
Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zorganizowanych formach pedagogizacji. Informowanie o organizowanych szkoleniach i terapiach dla rodziców.
|
Pedagog, wychowawca klasy
|
Spotkanie z przedstawicielem lokalnego systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, prawnej, pomocy społecznej, policji.
|
Pedagog
|
Pomoc w rozstrzyganiu problemów wychowawczych
|
Wychowawcy klas, pedagog
|
Pedagogizacja rodziców
|
Wychowawcy klas, pedagog
|
Profilaktyka uzależnień
|
Prelekcja MONAR
|
Wychowawcy klas IV – VI
|
Zajęcia socjoterapeutyczne, psychoprofilaktyczne, psychoedukacyjne
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Edukacja uczniów w zakresie profilaktyki uzależnień w ramach prowadzonych zajęć i godzin wychowawczych.
Obserwacja zachowań uczniów w miejscach publicznych i zwracanie uwagi na agresję, palenie papierosów i niszczenie mienia szkolnego.
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pracownicy szkoły
|
Budowanie dobrej współpracy na płaszczyźnie
Uczeń - rodzice-nauczyciel
|
Organizowanie dni otwartych dla rodziców
|
Nauczyciele, dyrektor, pedagog szkoły, wychowawcy klas
|
Klasowe i szkolne imprezy środowiskowe.
|
Festyn rodzinny
|
Współpraca z rodzicami inicjowanie spotkań mających na celu omawianie problemów wychowawczych.
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci
|
Nauczyciele, wychowawcy klas
|
Angażowanie rodziców w przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę mających na celu m.in. doskonalenie metod wychowawczych
|
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog
|
Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach profilaktycznych
|
Kontynuowanie współpracy z policją, strażą miejską, MOPS, kuratorem sądowym, sądem Rodzinnym, MONAR, Ogródek Jordanowski, Ośrodek mediacyjny, TPD, służba zdrowia, PPP itp.
|
Pedagog
|
Ograniczenie wysokiej absencji dzieci
|
Rozmowy indywidualne z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz kuratorami sprawującymi opiekę nad rodziną.
Pedagogizacja rodziców
|
Wychowawca, pedagog
|
Formy pracy
- Oddziaływanie werbalne ( rozmowy, pogadanki )
- Dyskusje tematyczne ( dzielenie się doświadczeniami )
Spodziewane efekty
- Wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród dzieci
- Wypromowanie zdrowego stylu życia.
- Zwiększenie świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Integracja środowiska szkolnego i lokalnego
- Wzbudzenie świadomej odpowiedzialności rodziców za proces wychowania dzieci.
EWALUACJA
Mając na uwadze rzetelność prowadzonych Działań zapobiegawczych oraz ich skuteczność wprowadza się następujące formy oceny realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki:
- badanie ankietowe
- obserwacje, informacje z nadzoru pedagogicznego,
- dzienniki zajęć, sprawozdania z działalności pedagoga szkolnego, nauczycieli oraz wychowawców realizujących programy profilaktyczne ( wg potrzeb )
|