Program profilaktyki PSP nr 7 w Radomiu
poniedziałek, 09 maja 2011 09:04

Program profilaktyki PSP nr 7 w Radomiu

PODSTAWY     PRAWNE

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997r ( Dz.U.1997r Nr 78 Poz. 483 ) weszła
    w życie 17 października 1997r.
  • Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 23 grudnia 1991r
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr 11 poz.114 )
  • Ustawa z dnia 26 października 1982r o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. 1982r Nr 35 poz. 228.
  • Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990r o Policji ( Dz..U. 1990 Nr 30 poz. 179 )
  • Ustawa z dnia 11 kwietnia  2007r O systemie oświaty ( Dz. U. nr 80 poz.542 ) weszła w życie z dniem 24.05.2007r.
  • Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994r ( Dz. U. Nr 111 poz. 535 )
  • Ustawa z dnia  26 października 1982r O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi        ( Dz. U. 2002r nr 147 poz. 1231)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005r O przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U 2005r Nr 179 poz. 1485 )
  • Narodowy program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2006-2010 z dnia 4 stycznia 2007r.
  • Krajowy Program  Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010 ( Dz.u.2006r Nr 143 poz. 1033 )
  • Krajowy Program zwalczania ADIS i Zapobiegania Zakażeniom HIV z dnia 13 września 2005r ( dz. U. z dnia 30 września 2005r )
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. z dnia 14 lutego 2003r )
  • Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowanie Społecznemu i Przestępczości Wśród Dzieci i Młodzieży z dnia 13 stycznia 2004r.

 

Szkolny program profilaktyki został opracowany na podstawie przeprowadzonej w szkole ewaluacji monitorującej w postaci: obserwacji, różnego rodzaju ankiet, wywiadów, rozmów z nauczycielami, rodzicami
i uczniami. Uzupełnienie programu  wychowawczego szkoły. Odpowiada na różne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, w klasie szkolnej i środowisku.

DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOŁY

Przeprowadzone badania – ankieta, codzienne obserwacje, wywiady środowiskowe ukazują istniejące problemy – zagrożenia dla dzieci i ich rodzin:

  • Rodziny wielodzietne, rozbite
  • Niechęć  rodziców do podjęcia pracy ( lepszy byt )
  • Zaburzenia emocjonalne dzieci
  • Niski poziom wzorców moralnych
  • Sporadyczne kontakty dzieci z alkoholem i papierosami
  • Alkoholizm w rodzinach
  • Zaniedbania wychowawcze wobec dzieci
  • Brak pozytywnych wzorców w domu
  • Brak zainteresowania ze strony rodziców postępami w nauce
  • Wysoka absencja uczniów spowodowana pozostawieniem dzieci w domu bez uzasadnionego powodu
  • Nieefektywna współpraca rodziców ze szkołą
  • Eurosierodztwo
  • Bieda
  • Złe warunki mieszkaniowe.

 

CELE GŁÓWNE PROGRAMU

  1. Wspomaganie wszechstronnego, harmonijnego rozwoju ucznia.
  2. Ochrona uczniów przed zagrożeniem i reagowanie na pojawiające się niebezpieczeństwa.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

Ad 1.

 

  • Jasne określenie reguł, dyscypliny i bezpieczeństwa w szkole.
  • Umiejętne i poprawne nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi uczniami i dorosłymi
  • Radzenie sobie w sytuacjach trudnych na terenie szkoły, przed i poza szkołą
  • Wzmocnienie poczucia własnej wartości u uczniów i ich rodziców
  • Kształtowanie właściwych relacji społecznych
  • Promowanie przestrzegania zasad kultury życia na co dzień
  • Budowanie więzi ze szkołą.

 

Ad2.

  • Kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie w stosunku do innych ludzi i za swoje czyny
  • Uświadomienie uczniom sposobów zapobiegania sytuacjom zagrażającym ich bezpieczeństwa oraz właściwego reagowania w takich sytuacjach oraz możliwościach uzyskania pomocy
  • Zapobieganie uzależnieniom poprzez ukazywanie zgubnej roli używek, agresji przewijającej się
    w grupach rówieśniczych.
  • Nauka i ćwiczenie zachowań agresywnych poprzez  wyrabianie umiejętności rozwiązywania dobra
    i zła.
  • Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań płynących z koleżeństwa i przyjaźni.
  • Motywowanie rodziców do niwelowania przyczyn niepożądanych zjawisk  wychowawczych.
  • Budowanie porozumienia na płaszczyźnie szkoła – dom- środowisko.
  • Pomoc rodzicom w zdobywaniu wiedzy i praktycznych umiejętności wychowawczych.
  • Organizacja czasu wolnego uczniom.
  • Promocja szkoły.

ZADANIA DO REALIZACJI

Zadania

Sposoby realizacji

Osoby odpowiedzialne

Przeciwdziałanie

Zajęcia integrujące zespół klasowy

Wychowawcy klas

Prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych  psychoedukacyjnych, psychoprofilaktycznych

Pedagog, nauczyciele, wychowawcy

Prelekcje tematyczne uczniów z policjantem, strażą miejską, kuratorem sądowym  itp.

Wychowawca klasy. Pedagog, dyrektor

Samokształcenie nauczycieli, spotkania z kuratorami społecznymi i zawodowymi.

Zwracanie podczas dyżurów szczególnej uwagi na miejsce  tzw. podwyższonego ryzyka- toalety, schody, półpiętra itp.

Nauczyciele, wychowawca klasy, pedagog, wszyscy pracownicy szkoły

Eliminowanie wulgaryzmów

Kształtowanie nawyków posługiwania się  poprawną polszczyzną.

Pogadanka dla rodziców.

Włączenie w tematykę godzin wychowawczych.

Dawanie przykładów sumienności, umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenie sobie w trudnych sytuacjach bez stosowania agresji fizycznej i słownej.

Nauczyciel,  pedagog, wychowawczy

Personel pedagogiczny szkoły

Podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów w stosunku do rówieśników, osób dorosłych w szkole i w miejscach publicznych.

Nauczyciele, wychowawcy , pedagog

Zorganizowanie grup wsparcia dla rodziców

Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zorganizowanych formach pedagogizacji. Informowanie o organizowanych  szkoleniach i terapiach dla rodziców.

Pedagog, wychowawca klasy

Spotkanie z przedstawicielem lokalnego systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, prawnej, pomocy społecznej, policji.

Pedagog

Pomoc w rozstrzyganiu problemów wychowawczych

Wychowawcy klas, pedagog

Pedagogizacja rodziców

Wychowawcy klas, pedagog

Profilaktyka uzależnień

Prelekcja MONAR

Wychowawcy klas IV – VI

Zajęcia socjoterapeutyczne, psychoprofilaktyczne, psychoedukacyjne

Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog

Edukacja uczniów w zakresie profilaktyki uzależnień w ramach prowadzonych zajęć i godzin wychowawczych.

Obserwacja zachowań uczniów w miejscach publicznych i zwracanie uwagi na agresję, palenie papierosów i niszczenie mienia szkolnego.

 

Nauczyciele, wychowawcy klas, pracownicy szkoły

Budowanie dobrej współpracy na płaszczyźnie

Uczeń - rodzice-nauczyciel

Organizowanie dni otwartych dla rodziców

Nauczyciele, dyrektor, pedagog szkoły, wychowawcy klas

Klasowe i szkolne imprezy środowiskowe.

Festyn rodzinny

Współpraca z rodzicami inicjowanie spotkań mających  na celu omawianie problemów wychowawczych.

Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog

Systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci

Nauczyciele, wychowawcy klas

Angażowanie rodziców w przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę mających na celu m.in. doskonalenie metod wychowawczych

Nauczyciele, wychowawcy, pedagog

Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę  w działaniach profilaktycznych

Kontynuowanie współpracy z policją, strażą miejską, MOPS, kuratorem sądowym, sądem Rodzinnym, MONAR, Ogródek Jordanowski, Ośrodek mediacyjny, TPD, służba zdrowia, PPP itp.

Pedagog

Ograniczenie wysokiej absencji dzieci

Rozmowy indywidualne z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz kuratorami sprawującymi  opiekę nad rodziną.

Pedagogizacja rodziców

Wychowawca, pedagog

Formy pracy

  1. Oddziaływanie werbalne ( rozmowy, pogadanki )
  2. Dyskusje tematyczne ( dzielenie się doświadczeniami )

Spodziewane   efekty

  1. Wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród dzieci
  2. Wypromowanie zdrowego stylu życia.
  3. Zwiększenie świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców.
  4. Integracja środowiska szkolnego i lokalnego
  5. Wzbudzenie  świadomej odpowiedzialności rodziców za proces wychowania dzieci.

EWALUACJA

Mając na uwadze rzetelność prowadzonych Działań zapobiegawczych oraz ich skuteczność wprowadza się następujące formy oceny realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki:

 

  1. badanie ankietowe
  2. obserwacje, informacje z nadzoru pedagogicznego,
  3. dzienniki zajęć, sprawozdania z działalności  pedagoga szkolnego, nauczycieli oraz wychowawców realizujących programy profilaktyczne ( wg potrzeb )