Świetlica
sobota, 30 października 2010 15:53

Świetlica szkolna to jedna z najbardziej popularnych form opieki nad dzieckiem. Podstawowym zadaniem świetlicy jest zapewnienie dzieciom stosownie do potrzeb zorganizowanej opieki i wychowania pozalekcyjnego, rozwoju ich zainteresowań, uzdolnień i umiejętności. Jest to integralna, niezastąpiona część systemu wychowania szkolnego realizującego cele nie tylko opiekuńcze, ale i dydaktyczno - wychowawcze.

Założenia organizacyjne

  • Świetlica dysponuje 1 salą główną, która służy do prowadzenia zajęć dydaktycznych i wychowawczych a także salą telewizyjną.
  • W roku szkolnym 2008/2009 uczęszcza do świetlicy 50 uczniów. Utworzono dwie grup zróżnicowane ze względu na wiek.
  • Czas pracy w świetlicy: 7.30 - 15.30 - godziny pracy mogą podlegać zmianie ze względu na potrzeby wynikające z organizacji pracy szkoły oraz potrzeb rodziców.
  • Opiece podlegają uczniowie klas I – VI, którym rodzice nie mogą zapewnić opieki.
  • Uczniowie podlegający opiece świetlicy powinni być zapisani przez rodziców na początku roku szkolnego w ciągu 30 dni w formie wypełnienia karty przyjęcia do świetlicy.
  • Nad prawidłową opieką dzieci czuwają 4 wychowawczynie: Emilia Chodak, Katarzyna Gruszka, Beata Leszek, Agnieszka Stępień.

Praca wychowawcza, opiekuńcza i dydaktyczna obejmuje:

  • Pomoc w nauce, w odrabianiu zadań domowych
  • Zabawy ruchowe, gry sportowe, ćwiczenia gimnastyczne w pomieszczeniach i na powietrzu
  • Kulturalne zachowanie się w czasie zabaw, zajęć, podczas spożywania posiłków
  • Zajęcia plastyczne, praktyczno - techniczne, umuzykalniające, teatralne i inne wspomagające rozwój zainteresowań i zdolności dzieci.
  • Zajęcia wzbogacające wiedzę o najbliższym środowisku lokalnym, ojczyźnie i świecie.

W naszej świetlicy prowadzone są następujące zajęcia:

  • rozwijające umiejętności manualne (malowanie farbami, kredkami, kopiowanie rysunków, wycinanie, wydzieranie, sklejanie itp.) - prace prezentowane są na gazetce ściennej „Nasza galeria";
  • ćwiczące umiejętność samodzielnego czytania i słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela oraz rozbudzające zainteresowania czytelnicze (czytanie prasy dla dzieci, bajek, baśni, legend, zajęcia biblioteczne, udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom" itp.);
  • wzbogacające posiadane wiadomości, zaspakajające ciekawość świata (czytanie książek, oglądanie programów edukacyjnych, rozmowy i pogadanki z dziećmi, gry dydaktyczne i edukacyjne);
  • kształtujące umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy (konkursy, quizy, zagadki, krzyżówki, odrabianie prac domowych);
  • ćwiczące umiejętność zapamiętywania fragmentów tekstu wiersza, piosenki (przygotowanie programów artystycznych na szkolne akademie);
  • kultywujące tradycje polskie (wystawki prac bożonarodzeniowych i wielkanocnych, konkursy: „Na najciekawszy witraż bożonarodzeniowy ", zorganizowanie „Kąciku regionalnego", pogadanki).